Als je werkzaam bent in de autowereld, dan ben je vast en zeker al bekend met het onderwerp ‘good diffuser’. Voor degenen die hier nog niets over weten of maar een enkele keer er iets over gehoord hebben, blijf hangen want het wordt zo helemaal duidelijk. Ook hoef je geen natuurkundige te zijn om dit artikel te begrijpen, maar natuurlijk heeft dit wel invloed op het gehele proces. Kort gezegd, een ‘good diffuser’ zorgt ervoor dat een auto meer grip heeft op het asfalt. Dat leidt er natuurlijk toe dat de auto sneller kan bewegen en dat er ook minder kans is dat de auto omslaat in bochten.
Meer grip
Nu de uitleg over wat een ‘good diffuser’ is en wat hieruit kan leiden. Een ‘good diffuser’ is een soort aflopend stuk aan de achterzijde van een auto. Dit zie je overigens bij bijna alle auto’s. De procentuele afname van dit stuk is zeker van belang. Het gaat namelijk als volgt: hoe steiler (tot op een zeker percentage), hoe harder de auto kan en hoe meer grip je hebt. Het gaat als volgt te werk: onder een auto zit een bepaalde luchtdruk. Door de onderkant van de auto vlak te houden en dit op de auto te maken, kan de lucht weg en wordt de auto als het ware vacuüm gezogen. Dit lijdt ertoe dat de auto veel grip krijgt en dus ook in bochten. Hiermee wordt het veel moeilijker om op zijn kant te slaan en kun je met hogere snelheden door bochten manoeuvreren.
De voorkant
Niet alleen wordt dit veroorzaakt door een ‘good diffuser’, maar dit kan ook door een splitter worden veroorzaakt. Een splitter werkt ongeveer hetzelfde, maar het verschil is dat deze aan de voorkant van de auto zit bevestigd. Nog steeds onduidelijkheden hierover? Dan kun je een reactie achterlaten.